جمعه 29 خرداد 1394
نوشته شده توسط : babak در ساعت : 13:51

زنان ايراني38 ميليون نفر از جمعيت نزديک به 80 ميليوني ايران راتشکيل مي دهند. زنان ايراني در دهه هاي گذشته تغييرات بسياري رادر نوع زيست خود تجربه کرده اند، فرايند اجتماعي شدن آنها در اينچند سال سرعت بيشتري به خود گرفته است.
دختران نيمي از جمعيت دانشجويان را تشکيل مي دهند و زنان در جامعهشاغل عضوي ثابت شده اند آنهم نه فقط در ادارات دولتي بلکه در دلبازارهاي اقتصادي نيز حضور دارند گاهي آنان را در جايگاهشغل هايي بسيار مردانه مي بينيم مانند رانندگي ماشين هايسنگين.
آنها توانسته اند تا در فرايند شغلي خود پيشرفت هاي خوبي راداشته باشند بطوريکه در سمت هاي نمايندگي مجلس و وزارت هم ورودپيدا کرده اند. زنان در روند تغييراتي خود در زمينه پوشش وآرايش نيز بسيار قوي و منحصر به فرد! وارد شده اند البته متاسفانهحضورشان در اين حوزه روند مناسب و قابل توجيهي را طي نمي کند.
1. ايراني ها رتبه هاي حرف و حديث دار خود را دارند مثلا رتبهاول مصرف نوشابه اما از ديگر اين رتبه ها رتبه هفتم در دنيا ودوم در خاورميانه (بعد از عربستان) در مصرف لوازم آرايش است.
در اينباره يک روزنامه فرانسوي در گزارش خود در مصاحبه با يک زنايراني آورده است
"غالب زنان ايراني هر روز صبح به محض برخاستن از خواب مشغول آرايشميشوند. حتي اگر بيمار هم باشند بر اين باورند که بايد آراسته وآرايشکرده در مجامع عمومي ظاهر شوند"
موضوعي تاسف برانگيز و غير قابل انکار که به دنبال خود مسائلفراواني را به دنبال دارد.
2. در پي اين رتبه، گردش مالي عظيمي نيز جريان دارد.گزارش ها در اينباره مي گويند در سال 2007 (که مطمئنا اينآمار رشد هم داشته) زنان ايراني، سالانه بالغ بر دو ميليارد دلار خرجخريد لوازم آرايشي مي کنند هم چنين حدود 14 ميليون نفر از زنانشهرنشين ايراني در گروه سني 15 تا 45 سال ماهانه به طور متوسطهفت دلار صرف خريد لوازم آرايشي ميکنند، که البته بعضي از آمارها 12دلار را نشان ميدهند قابل ذکر است چندي پيش کمپاني"لانکوم" فرانسه که يک برند معروف توليدکننده لوازم آرايشي است باگرفتن يک جشن در هتلي در تهران بازگشت دوباره خود به بازارلوازم آرايشي ايران را جشن گرفت!
3. ماهواره ها در اين گردش مالي نقش بسزايي را ايفا ميکنند. ماهواره ها تنها جايي براي نمايش برنامه ها و فيلم ها نيستندبلکه محيطي براي بازاريابي اين محصولات نيز هستند.
اين شبکه ها از تبليغات خود سودي بسيار براي چنين محصولاتي بهدست مي آورند. سودي که براي عده اي خاص منفعت دارد و بيشتر با توجه بهنوع و کيفيت اين محصولات نوعي سوءاستفاده مالي محسوب مي شود اما عدهاي اصلا متوجه اين موضوع نيستند.
4. لوازم آرايش فقط براي ماهواره ها سود مالي ندارد بلکه اصلاستفاده آنها در راستاي اهداف ناهنجارانه آنها نيز مي باشد. آنانآرايش را براي ترويج بي بند وباري و حيا زدايي به کار ميگيرند.
در کنار تبليغات، شبکه هاي ماهواره اي به طور خاص اين هدف را مستقيم وغير مستقيم، برنامه ريزي شده و نشده تبليغ و ترويح مي کنند آنهااستفاده از آرايش را بي هيچ محدوديتي و به شکل افراطي الگوسازي مي کنند الگويي که در غرب هم فراواني ندارد مگر درقشرها و مکان هايي خاص که دور از شان زن مسلمان و ايراني است.
5. آرايش چه محصول تبليغات رسانه اي باشد چه محيط هايعمومي استفاده بدون ضابطه آن براي يک فرد آسيب هاي فراواني را بهدنبال مي آورد از ضررهاي اقتصادي تا ناامني هاي اجتماعي و ارزشي.
دختراني که با هرگونه آرايش و پوشش نامتعارف در سطح جامعهحضور پيدا مي کنند مورد آزار مردهاي بي قيد واقع مي شوندنگاه ها بدان ها جنسي مي شود و در سطح يک کالا ارزش خود راپايين مي آورند.
6. اما اين نوع استفاده از لوازم آرايش تنها مشکلات فردي برايمصرف کننده ندارد بلکه موجبات مشکلات اجتماعي و خانوادگي بسياريرا به دنبال دارد مانند روابط نامشروع و رابطه هاي بي قيد و شرطي کهميان دختران و پسران ايجاد مي شود.
وضعيت آرايش، پوشش دختران نه تنها در به مرز انفجار رسيدن قوهجنسي جامعه اثر داشته است بلکه در از هم پاشيدگي نظامخانواده، افزايش خيانت و طلاق هم موثر بوده است.
7. سندروم خودنمايي امروز در جامعه ما غوغا مي کند. دختران وپسران از هر راهي به دنبال راهي هستند که خود را به ديگرانبنمايند و به رخ بکشند مارک گرايي و پوشش هاي خاص يکي ازاين راه است.
در کنار اين موارد آرايش امروز از راه ها و عوامل تقويت و بروز اينسندروم است که متاثر از شبکه هاي اجتماعي و ماهواره ها هستند خودنمايي که از ريشه هاي فسادهاي فردي و اجتماعي است که بدان اشارهشد.
8. سرطان! بله پاي سرطان به لوازم آرايش هم باز شده استلوازم آرايش ماهواره اي و قاچاقي که در جامعه مصرف مي شوند جزسودجويي عده اي ماحصلي ندارند سودجويي که براي جامعه مصرف بيماري هايپوستي و سرطان به دنبال دارند. آمارها مي گويند بعضا تا 90درصد از لوازم آرايش موجود در بازار قاچاق، غير بهداشتي وچيني هستند.
9. گردش مالي ناشي از اين محصولات تنها براي ماهواره ها وتوليد کنندگان و دلالان آن نيست بلکه آرايشگاه هاي زنانه وحتي مردانه از اين بازار و مصرف کنندگان سودهاي عجيب و غريبي ميبرند گاهي نيز نقش بسزايي در پخش و تبليغ لوازم آرايشيبيماري زا دارند.
10. مانکن هاي خياباني خود ماهواره اي هستند براي ترويج بي بند وباري و استفاده از پوشش هاي خاص و لوازم آرايش در جامعه. مانکنهايي که گاهي براي اهداف اقتصادي و گاهي صرفا ضدفرهنگي آماده شده اند.
عده اي در پازل بازي اين افراد در عرصه فرهنگ و مصرفگرايي خود آسيب مي بينند و اگر مي دانستند هيچالگويي حتي از نوع آرايش و ميزان استفاده آنان بر نميداشتند.
11. پسرهايي با لب هاي پروتز کرده! آقايان هم وارد اينحوزه شده اند. پسرهايي که آرايش مي کنند يکي از طنزهاي تلخ رسانهها هستند. ضد هنجاري که قابل درک و پذيرش نيست .
پسرها در آرايش و استفاده از لوازم آن بيشترين شباهت را در سيرشبيه شدن به دخترها در آخر الزمان دارند برخي از پسرها به شکلياز اين محصولات استفاده مي کنند که شايد در ساليان نه چندان دوررقابت جدي را با زنان آغاز کنند!
12. ما به همه توصيه ها پيرامون آراستگي به ويژهدرباره چگونه زيباتر شدن از هر زباني توجه مي کنيم اما غافلاز توصيه هاي صريح اسلام در اينباره هستيم توصيه هايي که با توجه بهويژگي ها و نيازهاي واقعي زنان و مردان بيان شده، از آسيب ها ميکاهد و فوايد فردي، اجتماعي و خانوادگي به دنبال دارد.
گردش مالي بالاي ايران در استفاده از لوازم آرايش مي توانست نشانخوبي باشد اگر در جاي خود و صحيح مصرف ميشد اما متاسفانه اينآمار همراه با استفاده نامناسب از اين لوازم است، استفاده هايي کهآسيب هاي جسمي و رواني براي جامعه دارد اگر اين استفاده مناسبباشد نه تنها زيان اقتصادي و فرهنگي نخواهد داشت بلکه مي تواندموجبات تقويت خانواده باشد.
مشاهده پست مشابه : شگفت انگیز چت – چت روم چت روم فارسی,چت شهرها,رویا چت.شگفت انگیز - چت روم فارسی www.patoghsara.com